De groeicyclus van de vier seizoenen
Laten we beginnen met een leestip: ‘De creatiespiraal’ van Marinus Knoope. Het boek vertelt op een bruikbare wijze over de natuurlijke weg waarlangs de mens zijn eigen wensen waar kan maken. Voor ons is dit de inspiratie geweest voor een groeicyclus waarmee je kan groeien met je bedrijf. In het kort: voor alles is er een tijd en een plaats en door zaken in de juiste volgorde en eigen tempo te doen, maximaliseer je de kans je doelstellingen te realiseren. De groeicyclus bestaat uit 4 seizoenen en ieder seizoen heeft zijn eigen kenmerken:
Winter: Bezinning, intern (op jezelf gericht), bewustwording, wensen duidelijk krijgen
Lente: Inzicht, extern, wensen delen, plannen, acties bedenken en uitzetten
Zomer: Actie! Plannen uitvoeren en volharden
Herfst: Oogsten, reflecteren en leren, trots zijn, samen vieren en delen
Groeicyclus SpringX
Afgelopen jaar heeft SpringX de groeicyclus zelf doorlopen: Toevallig in de winter hebben we onze ideeën voor samenwerking en wat we de wereld dan zouden gaan bieden uitgewerkt. Toen we onze missie, visie en filosofie voor onszelf duidelijk hadden, zijn we met verschillende mensen gaan sparren over die ideeën en hebben we een plan en planning uitgewerkt. In de figuurlijke zomer we zijn we samen met anderen echt gaan bouwen. Aan de concretisering van ons pakket van diensten, website, visuals, relaties, etc.
Vorige week zijn we ‘live’ gegaan met SpringX. We zijn trots op het resultaat, maar ook op de weg ernaartoe en de groei van ons bedrijf. We hebben zelf ervaren dat het werkt om de groeicyclus te gebruiken, omdat het je helpt zaken in de juiste volgorde en tempo te doen. Het geeft rust en vertrouwen. Was het altijd makkelijk? Nee, ieder ‘seizoen’ heeft zijn makkelijke, maar zeker ook moeilijke momenten gehad. Maar door te volharden, zijn we nu live en alweer aan de volgende cyclus begonnen.
Tips om te groeien met je bedrijf
Hieronder vind je zes tips om te groeien met jouw organisatie.
Maak je (groei) wens zo concreet mogelijk
Zorg dat je je wens zo concreet mogelijk maakt. Ook financieel. Dat helpt om het C-level te overtuigen, je wensen bij collega’s over de bühne te brengen en (later) om de juiste prioriteiten te stellen.
Zorg dat mensen, processen en techniek op elkaar afstemmen
Zorg dat mensen, processen en techniek met elkaar aligned zijn. Immers, als de medewerkers vol enthousiasme werken aan een excellente service, maar de processen en techniek stellen de medewerkers niet in staat om deze te leveren, dan raken je medewerkers gefrustreerd en ervaart de klant geen excellente service. Andersom ook: als de techniek helemaal goed is, maar je medewerkers bevinden zich nog in de ‘winter’ dan zal de klant weinig merken van die excellente techniek. Om inzicht te krijgen in de mate van alignment, is het zeer nuttig om feedback te vragen aan medewerkers en klanten.
Volg de groeicyclus voor bedrijven
Ga geen acties uit verschillende seizoenen tegelijkertijd doen. Bijvoorbeeld: Ga geen mensen trainen als je nog niet weet waar je als organisatie voor wilt staan en doe een maturityscan in de ‘lente’ en niet als de organisatie al volop in de verbeteracties zit.
Betrek verschillende mensen bij de groei van je bedrijf
Betrek niet alleen de mensen die rechtstreeks contact hebben met de klanten, maar ook de mensen die (op de achtergrond) de producten / diensten ontwikkelen, produceren, inkopen en leveren.
Blijf enthousiast
Houd gedurende de hele cyclus je mensen betrokken en voed het enthousiasme. Enthousiasme is de brandstof voor energieke, goed presterende medewerkers, het werkt aanstekelijk en is de sleutel tot tevreden klanten. Een klant voelt het enthousiasme van jouw medewerker en of deze in een positieve omgeving werkt. In onze volgende blog gaan we in op hoe je enthousiasme kunt vergroten en, nog belangrijker, gedurende de groeicyclus vast kunt houden.
Vier de groei van je organisatie
Vier het oogstfeest! De beelden die wij zien van feestende druivenoogsters zijn misschien een beetje geromantiseerd en jullie eigen feest kan wellicht wat minder uitbundig zijn, maar het is belangrijk om samen met iedereen die een bijdrage heeft geleverd terug te kijken en trots te zijn op wat is gepresteerd. Dit versterkt de band tussen mensen en geeft energie en enthousiasme om de volgende cyclus in te gaan!
Heb je vragen of aanvullingen: laat het ons weten!